torstai 10. lokakuuta 2024

uuden testausta

 10.10.2024

Vissiin eka merkintä uudella systeemillä.

"setxkbmap fi" on linux pääte komento, jolla saa suomenkielisen näppäimistöasettelun päälle. Siis käytän tällä hetkellä live sessioa xubuntusta. Olen mukauttanut sen sellaiseksi kuten se tulee olemaan. Front page express saa jäädä siten historiaan, sillä mä olen kirjoittanut nettipäiväkirjaani ja muokannut sivujani aina ihan alkuajoista asti, eli vuodesta 2001

Eilen ei sittenkään - sään vuoksi - asennettu ja katsottu tätä pöytäkonetta kuntoon. Siis myrskysi ja sähköt vähän näyttivät merkkiä, että saattaisivat katketa. Joten peruin hommat ja sytytin kynttilän. Siis että ainakin olisi valoa, jos sähköt menisivät.  Epävarmassa sähkötilanteessa ei oikein tietokone-asennuksia tehdä.



Siirrettiin asia ensi viikkoon. Kyllä tässä vielä sen verran on odottaa. Onhan tässä tainnut mennä jo kenties kaksi viikkoa ilman toimivaa nettikonetta. Nyt mulla on sellainen käytössä. kelikamerat lapista julistavat valkoista näkymäänsä. Eli lunta satanut siellä moneen paikkaan. Näätämön kelikamerassa näkyy yhä se punainen henkilöauto parkkeerattuna samaan paikkaan, jossa se on ollut aina heinäkuusta 2023.

Brave selainta käytän.  Se on aika hyvä.  mainosten esto  toimii. mutta mä käytän  koneen työ muistia nyt ja se alkaa kenties loppumaan joten  päätän tekstin tähän. 

Ensi viikolla tämä systeemi, eli xubuntu tulee siis olemaan mun koneessa. Riippuen tietty että saako kovalevyn jostain. Varmuuskopiointi vain päälle niin voi vaikka sitten vaihtaa tulevaisuudessa parempaan kovalevyyn, mitä nyt kenties saa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.