keskiviikko 4. syyskuuta 2024

Kevyenliikenteen väylällä on kaistat!

 

04.09.2024
ehdotettiin vapaata kirjoittamista.

ok. siis mulla on hinku kirjoittaa, mutta aihe on hukassa joten tekoäly gemini ehdotti vapaata kirjoittamista, ilman sensuuria. Avaan siis tölkin Novelle plus multi B+C vireyteen - juomaa (ean 6413600202530 ) ja suljen silmäni. miksi. miksi minulla on nyt silmät kiinni? onko se että kirjoitusnopeuteni kasvaisi ja siten suora ajatus pääsisi valumaan näppäimistön kautta tietokoneelle ja tekstitulvan sisältä en itse löytäisi kentiesn sensuroitavaa asiaa. Tai sitten lisäsin mahdollisuuden novelle tulvalle kun en näe sitä tölkkiä ja jos sitä alkan hapuilemaan.. pitäisikö siis avata silmät. tuota ei. tämä olo tuntuu kivalle. kuten keinuntaa, sormest tietävät paikkansa. Vaaran tiedostaminen saa minut kuitenkin liikuttamaan raajojani varoen. tuntoaistini on kehittynyt hyväksi. saatan nähdä ympäristöni sillä.

No mikä nyt sitten vituttaisi. Siis päästetään höyryjä.. Kevyenliikenteen väylillä on oikeAN PUOLINEN LIIKENNE! ETHÄN SÄ VOI AJORADALLA PÄÄTTÄÄ ETTÄ MÄPÄS TÄNÄÄN HALUANKIN AJAA TIEN VASEMMALLA PUOLELLa. hetki. tunsin, että vasen pikkurillini osuis väääriin näppäimiin. pitää vissiin avata ne silmät. ja kadottaa tää kaunis tunne pään sisältä.

Kas. caps lock näemmä aktivoitui kun sormi osui näppäinten väiin. mutta asiaan. Totta, sen liikennemerkin nimi kyllä on "kaksisuuntainen pyörätie" mutta se KOSKEE myös jalankulkua. Paljon vaaratilanteita tulee kun väki ei kävele oikealla puolella tietä. Joka on siis tien oikeanpuolimmainen reuna siinä suunnassa, johon etenet. Eihän valtateilläkään saa päättää kummalla puolella sitä satasta ajaa. Nopeudet tietty ovat pienemmät kävelijöillä, mutta oikea puoli on se puoli tietä, polkua, väylää mitä pitää kulkea.

On totta, että kevyenliikenteen väylän opasteisiin tuli toi lisäkilpi hiljattain lain muutoksen kautta. Mutta kyllähän tuon pitäisi nyt tajuta. otetaan vaikka esimerkkitilanne, jossa mukana on 2 idioottia, jotka eivät osaa kävellä ilman puhelinta ja ovat väärillä puolila kevyenliikenteen väylää. Sitten otetaan 2 pyöräilijää ja esimerkkitapauksen kevyenliikenteen väylä on mäessä. Otetaan vielä 2 jalankulkijaa, jotka tarkkailevat ympäristöään kävellessään ja kävelevät oikein.

kaikki 6 kohtaava. 2 jalankulkiaa kiroaa ja lähtee ohittamaan niitä toisia luurizombieta keskemmälle sitä väylää ja samalla ne polkupyöräilijät (jos HE sentään tarkkailevat tilannetta) lyövät jarrut kiinni.

Muutoin polkupyörä törmää jalankulkijaan joita on 4 samassa rivissä.

Vaikkei kuvan kaltaista lisäkilpeä ole asennettu pylvääseen - niin tämänhän pitäisi maalaisjärjellä tajuta.

Tosiaan. noi lisäkilvet tulivat vasta pari vuotta sitten. Tuossa kuva parin vuoden takaa.

Vaikkei ole lisäkilpeä, niin kyllähän tuo millä puolella tietä pitää kulkea - opetettiin jo lapsena. Kulkusuuntaan se tien oikea puoli on se oikea puoli kulkea.

Mä itse aina ryhmityn oikein kevyenliikenteen väylällä. Tietty talvisin se on vaikeaa kun väylän kapenee lumipenkkojen takia tai pitää väistää vesilammikoita. Tuolloinkin on vaan pyrittävä olemaan oikealla puolella. Se sujuvoittaa liikennettä.

ja sitten muihin asioihin. tänä aamuna oli sankka sumu, vaikkei ollut satanut. Syyskuun harvinainset helteet ovat tulossa suomeen ja se tuo ilman kosteutta, joka siis näkyy sumuina aamuisin. Tämän hetkiset ilman lämpötilahavainnot fintrafikin liikennetilanne palvelusta: (4.9.24 13:03)

Lappeenranta +25.6c, Luumäki +26.0c, Mikkeli +25c, Joutsa +23.9c, Joensuu +24.7, Rovaniemi +17.2c

Oma mittari Jämsässä +26.7c kylmintä tämän vuorokauden aikana on ollut +11c

Liikenteen mittausasema Jämsä. Tampere > Jyväskylä 192 ajon/h, keskinopeus 79mk/h. Jyväskylä > Tampere 240 ajon/h, keskinopeus 81km/h

Liikennemäärä: Enontekiö, Kivilompolo. Suomi > Norja 0 ajon/h, keskinopeus 83km/h - Norja > Suomi 12 ajon/h ja keskinopeus 53km/h

Juna "lentävä kalakukko" IC147 Kuopioon lähtee Jämsän rautatieasemalta tänään klo 19:12 raiteelta 2 Urakoitsija viesti Jyväskylä: Valtatien 9 ramppi: Tie sortunut. Google maps liikennetiedot samasta paikasta: Liikenne sujuvaa. Tilannehuone: Lappeenranta. mies putosi likakaivoon raivatessaan maastoa omalla pihallaan. Hän ei muistanut likakaivon siijaintia. Nyt hän varmaan muistaan sen sijainnin, sillä hän selvisi putoamisesta vahingoittumattomana. Uutinen ei kerro kuinka paljon sitä itseään oli siinä kaivossa.

Imatralla takka pölläytti savut talon sisälle Rajapatsaalla. Espoossa jääkaappi syttyi tulee Aapelinkadulla. Viitasaarella tapahtunut hirvikolari, hirvi valitettavasti menehtyi onnettomuudessa. Autoa kuljettaneelle ihmiselle ei käynyt kuinkaan. Varmaan vaan harmitti ajoneuvon kohtalo. Tuusulassa pelastuslaitos pelasti naakan hormista Kuusamontiellä. Mikkelissä vettä tulvi sisään rakennukseen Savilahdenkadulla. Sipoossa käryävä kananmunakenno aiheutti hälytyksen. ja sitten kaikkein järkyttävin asia!

Kotkassa.. kissa, kissa oli kiivennyt koivuun. Kissalla oli kelatalutin kaulassaan joka oli sitten juuttunut kiinni puuhun ja kissa oli siten kiipelissä. tässä tapauksessa puusta olisi jossain vaiheessa voinut löytää kissan luurangon. katti pelastettiin ja tilanne päättyi onnellisesti. Vissiin puullekaan ei käynyt mitenkään.

Lopuksi mä haluan jakaa hyvän uutisen, jonka nopeasti itse käänsin. (alkuperäinen uutinen)

Eli yhdysvalloissa 94 vuotiaalla naisella oli ongelmia löytää istuintaa lentokoneessa. Ensimmäisessä luokassa istunut mies huomasi asian ja kysyi heti lentoemännältä että voisiko tämä nainen istua hänen paikalleen - mies itse ottaisi sen paikan, joka se heikon näköinen nainen etsi. Tämä kävi. Ja tapahtuma muutti koko lentokoneen tunnelmaa iloisemmaksi.

Varsinkin kun vanhuksen reaktio oli sydäntälämmittävä. Hän puhkesi kyyneliin ja kiitti tätä miestä. Naisen oma paikka oli lentokoneen perällä, ei siis ensimmäisessä luokassa. Ystävällisyys on aina hyvä.

Itse tekisin samaten, jos junassa huomaisisin tuollaisen tilanteen. - Ja olen tehnytkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.