perjantai 8. joulukuuta 2023

47 + 3 = tunnelmia kun täytän sen 47 vuotta.

 

08.12.2023
Ikääntyminen on jatkunut 2000 luvulla

Oli lause, jonka radio tänään sanoi kun laitoin laitteen virtoihin eli auki, päälle tai toimintaan. Kukin saa valita mielensensä termin kuvaamaan laitteen tuolloista olintilaa. Mutta jälleen voisi käyttää sitä lausetta kuten tämän merkinnän perustana.

"...ntyminen on jatkunut 2000 luvulla.." Oli oikea muoto, jonka philips kertoi.

Saattoi siis sana olla "kääntyminen" tai "kiertyminen" Jänää toi kun kuuntelee mitä radio Yle Suomi sanoo päivän ensimmäisiksi sanoikseni, joka kuulen toisen ihmisen kertomana.

On totta, että ikääntyminen on jatkunut 2000 luvulla. Mä olin 24 vuotias kun vuosituhat vaihtui. Ja siitä on 23 vuotta nyt kulunut. Keittiön c-kasetteja soittava, kahden aaltoalueen radiolla, sisäänrakennetulla mikrofonilla ja stereoäänellä varustettu Philips radio oli oikeassa. Ikääntyminen on jatkunut siihen pisteeseen saakka, että tämän kirjoittamishetkestä ajassa eteenpäin - on vain jotain 56 tuntia siihen, että mä täytän 47 vuotta.

Tämä nettipäiväkirja oli olemassa jo silloin, kun mä täytin 27 vuotta.

(bloggerin blogini on siis uusi tapa julkaista joitain uusimpia merkintöjä nykyaikaisemmin, mitä sivustollani simopahula.fi löytyvä nettipäiväkirja on. Tästä on ilmoitus bloggerin blogini infoissa, mutta tämä teksti on myös luettavissa muissa blogipalveluissa, siksi tämä tiedoite tähän väliin)

  Ja siltä ajalta löytyy mukava muisto. Tätä mä toisinaan hymyillen muistelen:

12.12.2003 - Hänellä ei ollut matkatavaroita

Tuolloin olin Jämsässä ja tuli keskellä päivää tarve lähteä Järvenpäähän. Toiselle puolelle Suomea. Olin tuohon päivään asti haaveillut, että joskus vaan lähtisi toiselle puolelle suomea , satojen kilometrejen päähän ilman matkatavaroita. Että ostaisi vaan liput ja lähtisi. No se onnistui tuolloin, opiskeluasioiden vuoksi kylläkin - mutta silti koettu ilo taannoisessa perjantai-illassa.

Toinen ikääntymiseen liittyvä hauska muisto oli se, kun olin 26 vuotta. Mä aloitin tuolloin merkonomi-opiskelut Järvenpäässä. Muu luokka oli alle 25 vuotiasta koostunut. No vastuuopettaja laittoi kerran sähköpostia koko luokalle jostain pakollisesta tapahtumasta mainiten, että kaikkien, PAITSE SEN YHDEN JOKA ON JO YLI 25 VUOTTA, on oltava paikalla. Kiitos, Seppo A. Oli sydäntä lämmittävä viesti, että kuinka paljon kuulun ryhmään. Hauska muisto opiskeluajoilta. Niitä on ja onneksi tuolloin aloin kirjoittamaan tätä teosta. Jo tuolloin siis.

Niinkuin se yksi kerta kun koko muu ryhmä oli luokan oven edessä odottamassa jotain opettajaa, joka voisi avata sen luokkatilan oven. He luulivat sen oven olevan lukossa. Olivat kaikki 8 paikallaolijaa sitä mieltä. Mä sitten huvin vuoksi kokeilin painaa alas sen oven kahvaa ja ovi aukesi. Että mä sain loistaa ja muut tunsivat kollektiivista noloutta.

Onhan tässä tapahtunut paljon elämäni aikana. Paljon olen saanut junissa matkustaa ja nähdä elämää. Mutta matematiikasta en edelleenkään tykkää. Esimerkiksi 47 + 3 = ___ oli yhtäkö ala-asteen matikankirjassa. Helppo laskea ja sen tulosta nyt ei niin paljon viihtisi tietää. Tosin mulla oli paniikkia kyllä jopa siitä, kun aikanaan täytin 30 vuotta. Siitä tulikin kirjoitettua hyvä lähtölaskenta moneen merkintään alkaen tuosta:

02.12.2006 - Toinen joulukuuta.

Siitä lähtien käytin aina numeroita laskemaan alaspäin, päivään kun täytän sen 30 vuotta.

Siitäkin hetkestä on jo 17 vuotta aikaa.

Mutta vielä ollaan kellotaululla, kun ajattelee minuutteja. joskus sitä mietti ikäänsä kuten kalenterisivuna, mutta se jäi kun täytti 31 vuotta. Sitten tosiaan kellotauluna, mutta se jää pois 13 vuoden kuluttua. Mutta jää aina 6 metrin rullamittanauha, josta sitä ikäänsä voi verrata. 100 cm = 1 metri. Eli se mitta ei tule koskaan loppumaan, ihmiselämä ei kestä 600 vuotta.

Eli syntymäpäivä tulossa taas, se tarkoittaa että puhelimen jopa saattaa soida - ilman että se olisi ihan lähiomainen tai sitten Kelan tai muun firman takaisinsoitto. Jopa saan viestejä! Vau. Hyvä että on sentään joku päivä, että ihmiset laittavat viestejä. Muttei missäkään niissä tule lukemaan kysymystä, että miten muuten menee? Jollekin siitä muistuttaa facebook, että mulla on syntymäpäivä. Ja sen päivän jälkeen on taas viestipimentöä seuraavaan nimipäivääni saakka.

Yksinäisyyteen kyllä tottuu. Tuosta löytyy syntymäpäivä kollaasi:

08.12.2021 - ----------------45-

musiikkina nyt CMX: Pimeä maa. Sangen toimivaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.