keskiviikko 9. tammikuuta 2008

Unissakävelijät syyntakeettomia?

 

09.01.2008
ihmisen toinen puoli

Ihmisen toinen ja pelottavampi puoli on uniaika.

Kun ihminen herää unesta tajuttomaan tilaan - niin hän ei ole se sama mitä on valveilla ollessaan. Liikkeet voivat olla robottimaiset. Ilme kuin kuolleella ja se voi vaistomaisesti puolustautua jos sitä koskettaa. Yöllä jos herää ja tekee jotain - niin aamulla sitä ei välttämättä muista. Minä toimin niin viime yönä.

Mulla on ollut oikea ranne kipeänä tässä parina päivänä ja olen käyttänyt siinä sideharsoa koska se auttaa asiaan. No niin mä laitoin viime yöksikin sen harson ranteeni ympärille ja nyt aamulla sitä ei ollut siinä. Ajattelin ensin, että se on lähtenyt itsekseen irti yön aikana ja purkaantunut - mutta sitä ei löytynyt sängyn läheisyydestä tai itse patjan päältä.

Löysin sen huoneen toiselta puolelta siististi rullalle kiedottuna. Itse mä olen sen tehnyt - mutta en todellakaan muista tapahtumaa. Luulisi kuitenkin sen jäävän ainakin lyhytkestoiseen muistiin kun ottaa sideharson pois kädestään ja kietoo sen rullalle. Siinä kuitenkin kuluttaa aikaa sen minuutin. Muttei mitään. Ja harso oli kiedottu vielä kauniisti - eli olen käyttänyt siihen aikaa. Jännän pelottava asia.

Kerran - tästä on aikaa, asuin vielä Kaipolassa tuolloin - mutta yhtenä yönä ilmeisesti olin kävellyt keittiöön ja nostanut mikroaaltouunin pois liesituulettimen päältä pyödälle. Enkä siitäkään ollut muistanut mitään.

Kun herää unesta siten, että jos on unessa puristanut jotain esinettä - niin se voi tuntua vielä hetken kädessä aivan kun se olisi vielä siinä. Vaikka tajuaa itse että on herännyt, niin unessa sattuneet asiat saattavat olla mielletty tapahtuneeksi.

Unissakävely. Onhan niitä tarinoita, että joku olisi jopa ajanut unissaan autollaan pitkän matkan ja perillä tappanut ihmisiä. Se tapaus taisi päättyä siten, että tekiä todettiin syyntakeettomaksi. Lisätietoa tuosta,
voiko unissakävely toimia murhaajan puolustuksena?

Ihmisen toinen puoli. Silloin kun vain alkuaivot määrittävät toimintoja. Nukkuvan ihmisen silmät pyörivät luomien takana - totta, tutki vaikka lähimmäistäsi sen nukkuessa. Varaudu selittämään vastaus kysymykseen "mitä hittoa sä oikein teet!?"

Nukkuva ihminen on erilainen kun valveilla ollessaan. Varsinkin jos kävelee unissaan mutta taju on poissa. Hän ei vastaa kysymyksiin. Hän saattaa puolustautua vaistomaisesti.
kirjoitin tästä aiheesta merkinnässä
17.12.2007 - unredi tots

Aamuyösin minä olen toisinaan luovimmillani, siis jos satun heräämään siten - että näkemäni outo uni on vielä terävänä mielessäni. Siten on seuraavat tekstini syntyneet mm.

Nightmare 1. - Nightmare 266 - Nightmare 3a - Nightm.1-77

Jos vielä joskus sais kirjoitettua jotain. vähän liian hiljaista siltä rintamalta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.