25.09.2025i
yhteneväisyyksiä. kyllä.
Historia toistaa itseään? Microsoft kuten Ford.
Viime merkinnässä mä sivusin just tuota, että Windows kuten
Fordin T-malli. Ainoa oikea tapa tehdä asia. Olisiko siinä
yhteneväisyyksiä ja samankaltaista aikajanaa? Kyllä sellainen
löytyy.
En kerro auton historiasta, tämä ei tarkoita mielipiteitäni
tuosta automerkistä. Se vaan sattui olemaan se ensimmäinen
suosittu auto. Koska oli ainoa.
Auto. Se oli uusinta uutta 1900 luvun alussa. Kaikki tahto sen,
uutta tekniikkaa. Pääsee tekemään paljon enemmän,
näkemään enemmän. Ainoa tapa ajaa autoa on hankkia Ford!
Tietokone. Se oli uusinta uutta 1990 luvulla, kun se alkoi
tulemaan koteihin. Se myytiin Windowsin kanssa, joten siitä tuli
kuten ainoa oikea tapa käyttää tietokonetta, Windows!
Tästä on historiallista näyttöä JA jopa vastaavanlaisella
aikajanalla, mitä kesti muiden autonvalmistajien mallejen tulla
suosituksi. Siis lyödä itsensä läpi.
Fordin automonopolin kesto oli noin 10-15 vuotta, Samaten
Microsoft Windowsin. Kunnes alkoi tulemaan kilpailijoita.
Kaikki varmaan tuntee tämän sitaatin Henry Fordilta "Auto
saa olla minkä tahansa värinen, kunhan se on musta."
Väri oli "ominaisuus" jonka ansiosta valmistaminen oli
halpaa ja autot menivät kaupaksi. Kaikilla oli Ford autona.
Windows pohjaiset ohjelmat ovat vakiintuneet kuten synonyymiksi
viralliselle toiminnalle. Kaikilla on Windows.
Mutta sitten autoja alkoi olemaan paljon kaikilla, jotkut
kaipasivat lisäominaisuuksia, joita Fordeissa ei ollut.
Kuten eri väriä.
Alkoi siis muiden valmistajien
automallit myydä enemmän.
Chromebook, niitä myydään nykyään helppona tapana käyttää
tietokonetta. Tietokone maailmassa Google on noussut
suureksi tekijäksi, joten luontevaa on se - että he tekivät
käyttöjärjestelmänkin.
Älypuhelimien myötä Android on suositumpi kuin Windows, kun
verrataan tapaa käyttää tietokonetta - joka nykyaikainen
älypuhelin on. Windows yritti päästä kännykkämarkkinoille,
mutta floppasi.
General Motors toi automarkkinoille valinnanvapauden ja eri
hintaluokat. Ihmiset saivat sellaisen auton, kuin tahtoivat -
eikä sellaista, mitä joku toinen tahtoi että heillä on.
Linux alkaa nostamaan päätään, sen voi mukauttaa ja siinä
voi käyttää Windows-ohjelmia Winen avulla. Windowsin kanssa on
myyty tietokoneita valtaisat määrät. Eli laitteita on, koneita
joissa sama asia toimii.
Yritän todella luoda analogiaa tämän välille.
Siis toi mainitsemani Wine on yhteensopivuuskerros, joka
mahdollistaa Windows-ohjelmien ja -pelien ajamisen Linux- ja
macOS-tietokoneilla ilman varsinaista emulaattoria tai Windowsin
asentamista. Se ei ole emulaattori, vaan toteuttaa suoraan
Windowsin kutsuja (API-kutsuja) muuttamalla ne Linuxin tai macOS:n
ymmärtämään muotoon, mikä mahdollistaa Windows-sovellusten
sujuvamman ja nopeamman toiminnan Linux-ympäristössä. Eli
Windows ohjelma kuten puhuu Espanjaa ja kone ei, niin Wine
kääntää ohjelman koodin Linuxin osaamalle kielelle.
Automaailmassa tämä voisi tarkoittaa varaosia. T-malli oli niin
suosittu, että muut kun Fordin itse valmistama varaosat olivat
Fordille ongelma, koska he eivät saaneet niistä rahaa.
Microsoft pomot eivät tykkää Linuxista koska he eivät saa
rahaa, kun alunperin heidän järjestelmällä varustetut
tietokoneet, käyttävät Linuxia. Joka toimii vanhemmissakin
tietokoneissa hyvin. Ei tarvitse ostaa uutta.
Eli automaailmassa.. Ihmiset itse korjasivat Fordejaan muiden
valmistamilla vara-osilla, jottei heidän tarvinnut ostaa uutta
Fordia. Ja kun se vanha auto viimein hajosi, niin oli muutakin
tarjontaa. Auton ei ollut pakko olla Ford tai musta.
Samat tehtaat, jotka aikoinaan syyti ulos Fordin T-malleja ovat
nyt romahtamispisteessä. Fordin tehtaat ja toimintamallit olivat
liian vaikeita muuttaa kun T-mallista siirryttiin A-malliin.
Ford pysyi T-mallissa 20 vuotta, joka tarkoitti samaa. Edullinen
auto. Joka alkoi sitten verrattuna muihin tuntua turvattomalta,
vanhanaikaiselta sekä epämukavalta.
Ford petti asiakkaittensa luottamuksen jättämällä
automallinsa kehittämisen, samalla kun kilpailija tarjosi
parempaa.
Windows kymmenen piti olla se viimeinen Windows järjestelmä,
jota vain päivitettäisiin paremmaksi. Se oli Microsoftin lupaus,
joka rikottiin.
Tuli Windows 11 ja tiukat laitevaatimukset.
Valtaosa tietokoneista ei täytä niitä määräyksiä,
tietokoneista on nykyään tullut yhtä tärkeitä ihmisille ja
yhteiskunnalle,
kuten autoista oli tullut 1930 lukuun mennessä.
Autotekniikka kehittyi
eteenpäin ja Fordin autoissa ei ollut edes suuntavilkkuja.
Toisten autonvalmistajien autoissa alkoi olemaan parempia jarruja
ja moottoreita.
Vanha T-malli jäi turvattomaksi, mutta kuitenkin tuotti rahaa
Fordille.
Vanha Windows tehtiin turvattomaksi, vanhanaikaiseksi ja
epämukavalta käyttää pakkopäivityksillä. Ihmisten oli pakko,
jos tietokone oli välttämättömyys - ostaa uusi ja samalla
kilahti lisenssimaksu Microsoftille.
Kuten tuolloinkin, ihmiset alkavat etsiä muita vaihtoehtoja.
Kuten muiden valmistamia tuotteita. Esim. General Motorsin autot
tulivat Fordia suosituimmiksi.
Koska ne olivat turvallisempia ja tehokkaampia.
Nykyään ihmiset harkitsevat joko siirtymistä kokonaan
älypuhelin käyttäjäksi, tai sitten päivittää vanha kone
Linuxiin. Ostaa Chromebookki tai tablettitietokone.
Eri käyttöjärjestelmiä alkaa tulemaan tapana käyttää
tietokonetta. Ja tietokone laitteena voi olla puhelin, siihen voi
liittää ulkoiset laitteet, jolla sitä käyttää. Analogi siis
tekniikan kehitykseen.
Aikako ennustaa ja tehdä johtopäätös. On totta, että Ford ja
Microsoft toimivat eri aloilla, mutta monopoliasemassa ollut tai
oleva yhtiö on niiden yhteinen tekijä.
Ford vielä valmistaa autoja, mutta on paljon muitakin
valmistajia tullut. Valinnanvaraa automarkkinoilla on.
Tietokonemaailma kehittyy nopeammin.
Fordin piti keskeyttää tuotantonsa puoleksi vuodeksi, jotta
tehtaat saatiin muutettua pakon edessä nykyaikaisemmiksi. Ford
ei noussut enää ykköseksi autovalmistajana tuon jälkeen.
Fordin kohtalo on se, mitä vissiin Microsoft pyrkii nyt
välttämään. Elleivät sitten nappaa ideologioita muualta.
Sudo apt-get update
On Linux pääte komento, jolla päivitetään järjestelmä.
Olen käyttänyt Windows 11 konetta. Ja yllätyksenä.. Siinäkin
on pääte. Tutkin miksi se on osana Windowsia ja kyllä. Se on
Microsoftin tapa matkia Linuxia.
Käytät varmaan älypuhelimellasi somea. Se tarvitsee
internetyhteyttä ja datakeskuksia, eli pilvipalveluita
toimiakseen. Ne toimivat Linux järjestelmällä.
Ford asensi siis viimein vilkut autoihinsa aikoinaan. Microsoft
on ottanut viimein päätteen mukaan Windows järjestelmäänsä.
Liian myöhään. Windows 11 ja tiukat laitemääritykset saavat
ihmiset valitsemaan muita. Ei kaikilla ole varaa ostaa uutta
tietokonetta.
Ei tarvitsekaan, asentaa vanhaan
vain Linuxin. Tai kuitenkin ostaa uuden tietokoneen, joka saattaa
olla se Chromebook sen edullisuuden ja toimintojen vuoksi.
Älä osta Fordin varaosia, me teemme vastaavanlaiset halvemmalla
ja autosi korjaantuu.
Ei hitto, nyt on pakko laittaa tehtaat kiinni puoleksi vuodeksi.
MEIDÄN ON pakko muuttaa ne, että voimme tuottaa A-mallia!
Vai pääte onkin Linuxissa noi näppärä..
Otetaanpas se myös meidän
Windows järjestelmään mukaan.
Ja toivoa, ettei tää meidän toimitila, Microsoftin päämaja
koe Fordin tehtaiden kohtaloa 30 vuoden päästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.