torstai 25. syyskuuta 2025

Historia toistaa itseään? Microsoft kuten Ford.

 

25.09.2025i
yhteneväisyyksiä. kyllä.

Historia toistaa itseään? Microsoft kuten Ford.

Viime merkinnässä mä sivusin just tuota, että Windows kuten Fordin T-malli. Ainoa oikea tapa tehdä asia. Olisiko siinä yhteneväisyyksiä ja samankaltaista aikajanaa? Kyllä sellainen löytyy.

En kerro auton historiasta, tämä ei tarkoita mielipiteitäni tuosta automerkistä.
Se vaan sattui olemaan se ensimmäinen suosittu auto. Koska oli ainoa.

Auto. Se oli uusinta uutta 1900 luvun alussa. Kaikki tahto sen, uutta tekniikkaa. Pääsee tekemään paljon enemmän, näkemään enemmän. Ainoa tapa ajaa autoa on hankkia Ford!

Tietokone. Se oli uusinta uutta 1990 luvulla, kun se alkoi tulemaan koteihin. Se myytiin Windowsin kanssa, joten siitä tuli kuten ainoa oikea tapa käyttää tietokonetta, Windows!

Tästä on historiallista näyttöä JA jopa vastaavanlaisella aikajanalla, mitä kesti muiden autonvalmistajien mallejen tulla suosituksi. Siis lyödä itsensä läpi.

Fordin automonopolin kesto oli noin 10-15 vuotta, Samaten Microsoft Windowsin. Kunnes alkoi tulemaan kilpailijoita.

Kaikki varmaan tuntee tämän sitaatin Henry Fordilta "Auto saa olla minkä tahansa värinen, kunhan se on musta."

Väri oli "ominaisuus" jonka ansiosta valmistaminen oli halpaa ja autot menivät kaupaksi. Kaikilla oli Ford autona.

Windows pohjaiset ohjelmat ovat vakiintuneet kuten synonyymiksi viralliselle toiminnalle. Kaikilla on Windows.

Mutta sitten autoja alkoi olemaan paljon kaikilla, jotkut kaipasivat lisäominaisuuksia, joita Fordeissa ei ollut.

Kuten eri väriä.

Alkoi siis muiden valmistajien automallit myydä enemmän.
Chromebook, niitä myydään nykyään helppona tapana käyttää tietokonetta.
Tietokone maailmassa Google on noussut suureksi tekijäksi, joten luontevaa on se - että he tekivät käyttöjärjestelmänkin.

Älypuhelimien myötä Android on suositumpi kuin Windows, kun verrataan tapaa käyttää tietokonetta - joka nykyaikainen älypuhelin on. Windows yritti päästä kännykkämarkkinoille, mutta floppasi.

General Motors toi automarkkinoille valinnanvapauden ja eri hintaluokat. Ihmiset saivat sellaisen auton, kuin tahtoivat - eikä sellaista, mitä joku toinen tahtoi että heillä on.

Linux alkaa nostamaan päätään, sen voi mukauttaa ja siinä voi käyttää Windows-ohjelmia Winen avulla. Windowsin kanssa on myyty tietokoneita valtaisat määrät. Eli laitteita on, koneita joissa sama asia toimii.

Yritän todella luoda analogiaa tämän välille.

Siis toi mainitsemani Wine on yhteensopivuuskerros, joka mahdollistaa Windows-ohjelmien ja -pelien ajamisen Linux- ja macOS-tietokoneilla ilman varsinaista emulaattoria tai Windowsin asentamista. Se ei ole emulaattori, vaan toteuttaa suoraan Windowsin kutsuja (API-kutsuja) muuttamalla ne Linuxin tai macOS:n ymmärtämään muotoon, mikä mahdollistaa Windows-sovellusten sujuvamman ja nopeamman toiminnan Linux-ympäristössä. Eli Windows ohjelma kuten puhuu Espanjaa ja kone ei, niin Wine kääntää ohjelman koodin Linuxin osaamalle kielelle.

Automaailmassa tämä voisi tarkoittaa varaosia. T-malli oli niin suosittu, että muut kun Fordin itse valmistama varaosat olivat Fordille ongelma, koska he eivät saaneet niistä rahaa. Microsoft pomot eivät tykkää Linuxista koska he eivät saa rahaa, kun alunperin heidän järjestelmällä varustetut tietokoneet, käyttävät Linuxia. Joka toimii vanhemmissakin tietokoneissa hyvin. Ei tarvitse ostaa uutta.

Eli automaailmassa.. Ihmiset itse korjasivat Fordejaan muiden valmistamilla vara-osilla, jottei heidän tarvinnut ostaa uutta Fordia. Ja kun se vanha auto viimein hajosi, niin oli muutakin tarjontaa. Auton ei ollut pakko olla Ford tai musta.

Samat tehtaat, jotka aikoinaan syyti ulos Fordin T-malleja ovat nyt romahtamispisteessä. Fordin tehtaat ja toimintamallit olivat liian vaikeita muuttaa kun T-mallista siirryttiin A-malliin.

Ford pysyi T-mallissa 20 vuotta, joka tarkoitti samaa. Edullinen auto. Joka alkoi sitten verrattuna muihin tuntua turvattomalta, vanhanaikaiselta sekä epämukavalta.


Ford petti asiakkaittensa luottamuksen jättämällä automallinsa kehittämisen, samalla kun kilpailija tarjosi parempaa.

Windows kymmenen piti olla se viimeinen Windows järjestelmä,
jota vain päivitettäisiin paremmaksi. Se oli Microsoftin lupaus, joka rikottiin.
Tuli Windows 11 ja tiukat laitevaatimukset.

Valtaosa tietokoneista ei täytä niitä määräyksiä, tietokoneista on nykyään tullut yhtä tärkeitä ihmisille ja yhteiskunnalle,
kuten autoista oli tullut 1930 lukuun mennessä.

Autotekniikka kehittyi eteenpäin ja Fordin autoissa ei ollut edes suuntavilkkuja. Toisten autonvalmistajien autoissa alkoi olemaan parempia jarruja ja moottoreita.

Vanha T-malli jäi turvattomaksi, mutta kuitenkin tuotti rahaa Fordille.

Vanha Windows tehtiin turvattomaksi, vanhanaikaiseksi ja epämukavalta käyttää pakkopäivityksillä. Ihmisten oli pakko, jos tietokone oli välttämättömyys - ostaa uusi ja samalla kilahti lisenssimaksu Microsoftille.

Kuten tuolloinkin, ihmiset alkavat etsiä muita vaihtoehtoja. Kuten muiden valmistamia tuotteita. Esim. General Motorsin autot tulivat Fordia suosituimmiksi.

Koska ne olivat turvallisempia ja tehokkaampia.

Nykyään ihmiset harkitsevat joko siirtymistä kokonaan älypuhelin käyttäjäksi, tai sitten päivittää vanha kone Linuxiin. Ostaa Chromebookki tai tablettitietokone.

Eri käyttöjärjestelmiä alkaa tulemaan tapana käyttää tietokonetta. Ja tietokone laitteena voi olla puhelin, siihen voi liittää ulkoiset laitteet, jolla sitä käyttää. Analogi siis tekniikan kehitykseen.

Aikako ennustaa ja tehdä johtopäätös. On totta, että Ford ja Microsoft toimivat eri aloilla, mutta monopoliasemassa ollut tai oleva yhtiö on niiden yhteinen tekijä.

Ford vielä valmistaa autoja, mutta on paljon muitakin valmistajia tullut. Valinnanvaraa automarkkinoilla on. Tietokonemaailma kehittyy nopeammin.

Fordin piti keskeyttää tuotantonsa puoleksi vuodeksi, jotta tehtaat saatiin muutettua pakon edessä nykyaikaisemmiksi. Ford ei noussut enää ykköseksi autovalmistajana tuon jälkeen.

Fordin kohtalo on se, mitä vissiin Microsoft pyrkii nyt välttämään. Elleivät sitten nappaa ideologioita muualta.

Sudo apt-get update

On Linux pääte komento, jolla päivitetään järjestelmä. Olen käyttänyt Windows 11 konetta. Ja yllätyksenä.. Siinäkin on pääte. Tutkin miksi se on osana Windowsia ja kyllä. Se on Microsoftin tapa matkia Linuxia.

Käytät varmaan älypuhelimellasi somea. Se tarvitsee internetyhteyttä ja datakeskuksia, eli pilvipalveluita toimiakseen. Ne toimivat Linux järjestelmällä.

Ford asensi siis viimein vilkut autoihinsa aikoinaan. Microsoft on ottanut viimein päätteen mukaan Windows järjestelmäänsä. Liian myöhään. Windows 11 ja tiukat laitemääritykset saavat ihmiset valitsemaan muita. Ei kaikilla ole varaa ostaa uutta tietokonetta.

Ei tarvitsekaan, asentaa vanhaan vain Linuxin. Tai kuitenkin ostaa uuden tietokoneen, joka saattaa olla se Chromebook sen edullisuuden ja toimintojen vuoksi.

Älä osta Fordin varaosia, me teemme vastaavanlaiset halvemmalla ja autosi korjaantuu.


Ei hitto, nyt on pakko laittaa tehtaat kiinni puoleksi vuodeksi. MEIDÄN ON pakko muuttaa ne, että voimme tuottaa A-mallia!

Vai pääte onkin Linuxissa noi näppärä..

Otetaanpas se myös meidän Windows järjestelmään mukaan.

Ja toivoa, ettei tää meidän toimitila, Microsoftin päämaja koe Fordin tehtaiden kohtaloa 30 vuoden päästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.