23.09.2025
ALADA ADAKA AXAFA
ALADA? AXAFA? Ovat kehittämäni muistipelin palasia. Siis
muistipelejä voi käyttää hyvänä aivojumppana. Perusideahan
on löytää kuvapari. Kuvahan voi olla mitä vain, tekstiä,
kuvia, muotoja tai värejä. Aivot käsittelevät kaikkia noita
eri lailla. Eri alueet aivoissasi aktivoituvat suorittaessaan
muistipeliä.
Kuten tuossa jossa on sanoja, kuten "ODOCO, OGOGO, PEREV,
PAREV" Niin sanat näyttävät samannäköisiltä, mutta ne
ovat mahdollista lausua. Tämä auttaa parin löytymisessä,
sillä näköaistimusta vahvistaa lausumasi ääni.
Sanat eivät tarkoita juuri mitään, ainakaan Suomeksi. Ne ovat
vain konsonanttejen ja vokaalejen yhdistelmä, jotka ovat
mahdollista ääntää. Minulla on myös sanapeli oikeilla
sanoilla. Sekin helpottuu paljon, jos puhuu itsekseen ääneen
pelissä vastaan tulleet sanat.
Se on jännää, miten se alkaa toimia. Voi kokeilla ensin
puhumatta ja sitten huomata, että ääni auttaa pelin
ratkaisussa.
Entä jos olisi muistipeli, jossa yhdistyisivät sanat, kuviot ja
numerot? Sellainen on pelattavissa sivuillani. Itse olen tuota
testannut, niin se on aika keskivaikea jos ei keskity. Eli se
auttaa myös keskittymiseen. Peleissä on laskuri ja kun pelin on
saanut valmiiksi, saa ilmoituksen kauanko aikaa meni.
Olen ajan saatossa tehnyt useita eri muistipelejä, ajatellen
juuri miten ne voivat toimia aivojumppana ja siihen itse niitä
käytänkin. Totta, mä oon käsitellyt niihin kuvat - mutta
koodi sekoittaa ne 18 kuvaa 6 x 6 kokoiselle pelialueelle - niin
peli on aina uusi, kun aloittaa uuden.
On ihan peruskuva muistipelejä, joissain on käytetty animoitua
gif kuvaa (matrix, GIF-ruudut) On hauskoja AI Ducks -
muistipelejä hauskojen pokeria pelaavien ankkojen kanssa, joilla
on eri ilmeet. Sitten on muistipeli, jossa käytän vain
kirjaimia.
Löytyvät etusivulta "MUISTIPELIT ja muut sekalaiset"
- kohdasta.
Muut sekalaiset? Eli
päivämäärien välisten päivien laskin. eli vaikka että
montako päivää oli 12.07.1987 ja 20.08.2024 välillä
(ok.. tuossa laskimessa näyttää olevan joku virhe koodissa,
juuri noilla päivämäärillä se ei toiminut, mutta muilla
toimii. Pitää tutkia jossain vaiheessa)
Mutta tämä laskin toimii: Selvitä esimerkiksi, koska tulee
olemaan elämäsi 15051. päivä jos syntymäpäiväsi oli vaikka
08.05.1987 - niin koodi näyttää vastaukseksi "Vastaus: 22.07.2028
(Lauantai), keskimääräinen vuosien määrä
aloituspäivämäärän ja tuloksen välillä on 41.24"
lasku huomio karkauspäivät.
Eniten tässä kuitenkin olen noita muistipelejä kehitellyt.
Kunnon aivojumppaa.
kuten se peli, jossa yhdistyy
Kuviot, Numero ja sanat. Eli siinä on saman sävyisiä kuvioita,
numerot kuten 1234 ja 4321 sekä 808 ja 888. Sanoina eläimiä ja
yksi paikkakunta. Se on yllättävän vaikea. Testasin itse just
sitä.
Joissain peleissäni on apuja, kuten kuva, joka jää arvattujen
palojen päälle. Ja sitten vaikeammissa se muuttuu pelin
edetessä. Tällä hetkellä uusimmassa muistipelissäni, AI
DUCKS 3 - pitää yhdistää eri ilmeen ankat. Mielestäni se on
visuaalisesti hauskoin noista.
Eli on olemassa monta erilaista muistipeliä on ne ovat
pelattavissa sivuillani www.simopahula.fi
Sivuston Galleria sai viimein uuden sivun eilen. Oli jo korkea aika toteutta se.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.