tiistai 26. marraskuuta 2024

Vesi plus teräs kertaa aika? Vastaus: sortumavaara

27.11.2024
kaiken maailman tiedostot meitä vainoaa

Otsake, otsikko, nuo viisi sanaa päivämäärän alla ovat lyriikkää CMX yhtyeen kappaleesta Hiki. Albumilta KolmikärkiGold. Musiikkia tähän aamuun, jolloin en koe palavaa halua asettaa tietokonettani lepotilaan ja vain sen tähden - että voisin testata toimiiko toi ratkaisuehdotukseni ongelmaan nettiyhteyden kanssa. Eli toimiko se vain yhden kerran vai olisiko oivallukseni ollut toimiva ratkaisu joka kerta?

Tulevaisuus tietää sanoa, että oliko se false tai true arvollinen neuvo. jätetään toi tulevaisuuden minän huolenaiheeksi. Tulevaisuuden minän? Nythän on nyt eikä yö ole pimeä päivä. Joten pimeä yö ei ole valoisa päivä? Analysoidaan tämä.

Jos yö ei ole pimeä päivä, eikä valoisa päivä ei ole pimeä yö - niin voisiko sitten olla niin, että upea kappale CMX:ää jälleen sai mut mantraansa mukaan? Taisi olla.

Olkoon täysi sinun maljasi. No ei ihan vielä, mä lupaan aiheuttaa vielä tämän tekstin muuttumisen johdonmukaiseksi elinajan tuhlaukseksi vaikka sillä koukulla, että dokumentoidaan mitä on viime yönä tapahtunut sähkösilmien nähden? Siis vielä kun ne pylväissä pysyy, eivätkä tipu alas kun teräs ruostuu puhki ja poikki.

Poro tai muu sorkkaeläin on ollut Hirvaspään kelikameran edessä tänä aamuna klo 4:20 - 4:50 välisenä aikana. Jäljet lumessa paljastavat eläimen käyttäneen tietä 955 helpompana väylänä jolkotella vähän matkaa sinnepäin joka tuntui silleen kivalta suunnalta elukan mielestä mennä. Sillä vastapuolen lumipenkoissa ei näy jälkiä kertomassa, että liikenneturvallisuus olisi paikallisesti kasvanut.

Inarin Angelin kelikamera, jonka pari kuvakulmaa on asetettu kuvaamaan taivasta - näyttää hienoa Matrix-tyylistä kuvaa kun kameran linssi näkyy kuvassa ja taustalla avaruus. Vai onko se vain kameran linssin heijastuma kuvusta? Noissa kameroissahan on kuvut, ne ovat niitä rakennelmia teiden varsilla, kupumaisia kupuja piteleviä pylväitä - jota päin näemmä ajoin tämän tekstin törmäämään seuraamuksella, että terästolppa katkesi.

Kupumaisia kupuja? No parempaa suomea vissiin olisi ollut kuvata nykyisiä kelikameroita pylväiden päässä oleviksi puolipalloiksi teiden varsilla.

..ja ne puolipallot eteläsuomessa näyttävät, että tulleet lumet ovat sulaneet. Ojat täynnä vettä. Ojat, pellot, lähiöt - täynnä vettä. Taas satoi niin paljon, että paikat alkoivat suomessa tulvimaan. Onneksi luvattu lauhaa, ettei tulvavesi jäädy paikoilleen. Se tekisi valtavia ongelmia niille ajoneuvon omistajille, joiden kulkupeli jäätyisi aika hyvin kiinni maahan.

Luhalahden (ikaallinen) kelikamerassa ei ole näkynyt suuntaan Vaasa - mitään liikennettä. Kuvassa näkyvässä kilometrikyltissäkään eivät ole etäisyydet muuttuneet missään vaiheessa yötä. Koko yön ajan on ollut vallassa 168 Vaasa, 105 Seinäjoki ja 13 Parkano kilometrimäärät noille paikkakunnille.

Se olisikin ollut aika outoa, jos ne olisivat kesken yötä vaihtaneet paikkaansa. Arvotaan seuraavaksi uudet kilometrimäärät, arvonnan virallisena valvojana toimii automaattinen kelikamera.

Eli jos joskus ennen nukahtamista moista ajatellut, että vaihtuvatko kilometrimäärät opasteissa silloin itsestään, kun kukaan ei katso niitä? Niin vastaus on, että kyllä ne koko ajan samoina pysyvät. Yhäkö sä muuten jatkat kirjoittamista jostain ihmeen opastekylteistä. Jatka edes uutisten kerrontaan - että miksi oot koko ajan hokenut teräksestä?

ok.

Jyväskylän Säynätsalossa oli siis silta poikki liikenteeltä ja nyt he ovat viimein tajunneet, että sillassa käytetty jänneteräs olikin riskialtis rakennusmateriaali, jonka riskejä ei tiedetty silloin - kun siltaa rakennettiin 1950 luvulla. 1980 luvulla siltaa remontoitiin paremmaksi ja vasta 2000 luvulla tajuttiin, että sillassa on jotain vähän vialla. Itsekin olen sen ylittänyt ainakin neljä kertaa kun olin muuttoapulaisena. Eipä tiputtu sen vuokrapakun kanssa Päijänteeseen.

Eipä toi ainoa 1950 luvulla rakennettu, vielä käytössä oleva silta ole suomessa. Talvi tulossa, Lehtisaareen ja Muuratsaloon menevät jäteautot joudutaan uittamaan lautalla kohteisiinsa. Paikalliset varmaan toivovat lauhaa talvea, jottei Päijänne jäätyisi.

Jämsässä on 5 siltaa yli joen. Ysitien siltaa peruskorjattiin kyllä 10 vuotta sitten, se vissiin kestänee. Oli kyllä alhaalta aika ruosteessa ennen remomttia. Seppolan kaarisillassa taisi olla jotain vikaa, mutta sekin korjattiin. Samaten Vitikkalan siltaakin on huollettu. Seuraava taisi olla .. oliko sen nimi isännöitsijän silta Jämsänkosken tehtaiden jälkeen ja sitten viimeisenä oli silta, jonka ali patojen kautta valuu Kankarisvesi Koskikeskiseen josta lähtee Jämsänjoki.

Eli täällä vissiin olisi valinnanvaraa, jos joku silta huomattaisiin vaaralliseksi. Elämää se kyllä haittaisi - kuten nyt kaikissa muissakin kaupungeissa, joissa pääväylät ylittävät siltoja.

Säynätsalossa se hajonnut silta vaan tosiaan on se ainoa yhteys niistä asutuista saarista mantereelle. Ja ruokakauppaan.

Tähän väliin on pakko heittää, että taannoinhan Jyväskylässä sortui vesitorni ja syyksi paljastui vesi, sadevesi joka pääsi jänneteräkseen.

Että sellaista. Arvotaan sitten seuraava vanha tärkeä rakenne, joka on sortumavaarassa teräsvaurion takia.. hyrrä pyörii.. Mikä Suomen valtateiden tai rautateiden silloista saa kunnian saada liikennöintikiellon tai yksisuuntaisen sukellusreissun allansa olevaan vesistöön? Ethän sä tänään ylitä mitään siltaa tai mene sellaisen ali..


Epäonnenpyörä pyörii..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.