27.11.2024
kaiken maailman tiedostot meitä vainoaa
Otsake, otsikko, nuo viisi sanaa päivämäärän alla ovat lyriikkää CMX
yhtyeen kappaleesta Hiki. Albumilta KolmikärkiGold. Musiikkia tähän
aamuun, jolloin en koe palavaa halua asettaa tietokonettani lepotilaan
ja vain sen tähden - että voisin testata toimiiko toi
ratkaisuehdotukseni ongelmaan nettiyhteyden kanssa. Eli toimiko se vain
yhden kerran vai olisiko oivallukseni ollut toimiva ratkaisu joka
kerta?
Tulevaisuus tietää sanoa, että oliko se false tai true arvollinen
neuvo. jätetään toi tulevaisuuden minän huolenaiheeksi. Tulevaisuuden
minän? Nythän on nyt eikä yö ole pimeä päivä. Joten pimeä yö ei ole
valoisa päivä? Analysoidaan tämä.
Jos yö ei ole pimeä päivä, eikä valoisa päivä ei ole pimeä yö - niin
voisiko sitten olla niin, että upea kappale CMX:ää jälleen sai mut
mantraansa mukaan? Taisi olla.
Olkoon täysi sinun maljasi. No ei ihan vielä, mä lupaan aiheuttaa vielä
tämän tekstin muuttumisen johdonmukaiseksi elinajan tuhlaukseksi vaikka
sillä koukulla, että dokumentoidaan mitä on viime yönä tapahtunut
sähkösilmien nähden? Siis vielä kun ne pylväissä pysyy, eivätkä tipu
alas kun teräs ruostuu puhki ja poikki.
Poro tai muu sorkkaeläin on ollut Hirvaspään kelikameran edessä tänä
aamuna klo 4:20 - 4:50 välisenä aikana. Jäljet lumessa paljastavat
eläimen käyttäneen tietä 955 helpompana väylänä jolkotella vähän matkaa
sinnepäin joka tuntui silleen kivalta suunnalta elukan mielestä mennä.
Sillä vastapuolen lumipenkoissa ei näy jälkiä kertomassa, että
liikenneturvallisuus olisi paikallisesti kasvanut.
Inarin Angelin kelikamera, jonka pari kuvakulmaa on asetettu kuvaamaan
taivasta - näyttää hienoa Matrix-tyylistä kuvaa kun kameran linssi
näkyy kuvassa ja taustalla avaruus. Vai onko se vain kameran linssin
heijastuma kuvusta? Noissa kameroissahan on kuvut, ne ovat niitä
rakennelmia teiden varsilla, kupumaisia kupuja piteleviä pylväitä -
jota päin näemmä ajoin tämän tekstin törmäämään seuraamuksella, että
terästolppa katkesi.
Kupumaisia kupuja? No parempaa suomea vissiin olisi ollut kuvata
nykyisiä kelikameroita pylväiden päässä oleviksi puolipalloiksi teiden
varsilla.
..ja ne puolipallot eteläsuomessa näyttävät, että tulleet lumet ovat
sulaneet. Ojat täynnä vettä. Ojat, pellot, lähiöt - täynnä vettä. Taas
satoi niin paljon, että paikat alkoivat suomessa tulvimaan. Onneksi
luvattu lauhaa, ettei tulvavesi jäädy paikoilleen. Se tekisi valtavia
ongelmia niille ajoneuvon omistajille, joiden kulkupeli jäätyisi aika
hyvin kiinni maahan.
Luhalahden (ikaallinen) kelikamerassa ei ole näkynyt suuntaan Vaasa -
mitään liikennettä. Kuvassa näkyvässä kilometrikyltissäkään eivät ole
etäisyydet muuttuneet missään vaiheessa yötä. Koko yön ajan on ollut
vallassa 168 Vaasa, 105 Seinäjoki ja 13 Parkano kilometrimäärät noille
paikkakunnille.
Se olisikin ollut aika outoa, jos ne olisivat kesken yötä vaihtaneet
paikkaansa. Arvotaan seuraavaksi uudet kilometrimäärät, arvonnan
virallisena valvojana toimii automaattinen kelikamera.
Eli jos joskus ennen nukahtamista moista ajatellut, että vaihtuvatko
kilometrimäärät opasteissa silloin itsestään, kun kukaan ei katso
niitä? Niin vastaus on, että kyllä ne koko ajan samoina pysyvät. Yhäkö
sä muuten jatkat kirjoittamista jostain ihmeen opastekylteistä. Jatka
edes uutisten kerrontaan - että miksi oot koko ajan hokenut teräksestä?
ok.
Jyväskylän Säynätsalossa oli siis silta poikki liikenteeltä ja nyt he
ovat viimein tajunneet, että sillassa käytetty jänneteräs olikin
riskialtis rakennusmateriaali, jonka riskejä ei tiedetty silloin - kun
siltaa rakennettiin 1950 luvulla. 1980 luvulla siltaa remontoitiin
paremmaksi ja vasta 2000 luvulla tajuttiin, että sillassa on jotain
vähän vialla. Itsekin olen sen ylittänyt ainakin neljä kertaa kun olin
muuttoapulaisena. Eipä tiputtu sen vuokrapakun kanssa Päijänteeseen.
Eipä toi ainoa 1950 luvulla rakennettu, vielä käytössä oleva silta ole
suomessa. Talvi tulossa, Lehtisaareen ja Muuratsaloon menevät jäteautot
joudutaan uittamaan lautalla kohteisiinsa. Paikalliset varmaan toivovat
lauhaa talvea, jottei Päijänne jäätyisi.
Jämsässä on 5 siltaa yli joen. Ysitien siltaa peruskorjattiin kyllä 10
vuotta sitten, se vissiin kestänee. Oli kyllä alhaalta aika ruosteessa
ennen remomttia. Seppolan kaarisillassa taisi olla jotain vikaa, mutta
sekin korjattiin. Samaten Vitikkalan siltaakin on huollettu. Seuraava
taisi olla .. oliko sen nimi isännöitsijän silta Jämsänkosken tehtaiden
jälkeen ja sitten viimeisenä oli silta, jonka ali patojen kautta valuu
Kankarisvesi Koskikeskiseen josta lähtee Jämsänjoki.
Eli täällä vissiin olisi valinnanvaraa, jos joku silta huomattaisiin
vaaralliseksi. Elämää se kyllä haittaisi - kuten nyt kaikissa muissakin
kaupungeissa, joissa pääväylät ylittävät siltoja.
Säynätsalossa se hajonnut silta vaan tosiaan on se ainoa yhteys niistä asutuista saarista mantereelle. Ja ruokakauppaan.
Tähän väliin on pakko heittää, että taannoinhan Jyväskylässä sortui
vesitorni ja syyksi paljastui vesi, sadevesi joka pääsi jänneteräkseen.
Että sellaista. Arvotaan sitten seuraava vanha tärkeä rakenne, joka on
sortumavaarassa teräsvaurion takia.. hyrrä pyörii.. Mikä Suomen
valtateiden tai rautateiden silloista saa kunnian saada
liikennöintikiellon tai yksisuuntaisen sukellusreissun allansa olevaan
vesistöön? Ethän sä tänään ylitä mitään siltaa tai mene sellaisen ali..
Epäonnenpyörä pyörii..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.