18.08.2025
Viimeisen kesäpäivän poiskulutusta
Oli pitkä kuuma kesä.. Ja viimein sisälämpö on pudonnut jopa
+25.6c asteeseen.
Vielä pari astetta alemmas,
niin ei tartte enää pitää leipiä jääkaapissa. Niillehän
kuuma ei tee hyvää. "On elämä pullaa" Laulaa Ismo
alanko kappaleessa "Pullaa" Ei ole aamukahvin kanssa
nyt pullaa, vaan Vaasan leipoman taikaruis paahtoleipää. Vaasan..
Siitä saa hyvän aasinsillan Wasa-laivaan. Siis siihen
tunnettuun Ruotsalaislaivaan, joka on surullisen kuuluisa siitä
- että kun päättäjä tahtoi muuttaa laivan suunnitelmia.
Sotalaivahan se oli 1600 luvun alussa.
Oikeastaan siitä on tänä vuonna 400 vuotta kulunut, kun sitä laivaa alettiin rakentamaan. Se kyllä olisi kellunut kauemmaksikin, kun 1300 metriä lähtösatamastaan - jos kuningas ei olisi määrännyt enemmän tykkejä yläkannelle saaden laivasta tasapainovammaisen. Lisäksi se oli liian kapea ja korkea.
Pieni tuulenpuuska kaatoi sen
tuhansien Tukholmalaisten silmien edessä. Siitä tuli siis
julkinen salaisuus. Laivan suunnittelijat eivät uskaltaneet
puuttua kuninkaan tahtoon, vaikka tiesivät että laiva ei kyllä
kestä pientäkään merenkäyntiä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Vasa_(laiva)
Laivaan voi tutustua Tukholmalaisessa museossa ja se on
malliesimerkki siitä - kun päättäjille ei sanota vastaan,
vaan he saavat tahtonsa läpi. Mutta ei toi ollut siis ainoa
kerta, kun eräs brittiläinen sotalaiva HMS Captain (1870)
upposi suunnitteluvirheen takia keskellä Atlanttia vieden
mukanaan 500 miestä.
Laiva oli varustettu
uudenlaisilla tykeillä ja matalalla profiililla. Laivaston
komentaja piti sitä ratkaisua hyvänä, eikä kuunnellut
asiantuntijoita. Wasa-laivan kohtalo oli tuolloin tiedossa.
Siitä otettiin opiksi, ja seuraava Ruotsalainen sotalaiva olikin
menestys. Tuolloin tehtiin päätös, että laivat tästä
lähtien rakennetaan matematiikan ja insinööritaidon mukaan.
Päättäjien virheet. Olivat ne sitten kuninkaiden tai
varustamoiden johtajien käskyistä johtuneita katastrofeja, niin
niistä on sitten opittu läksy. Kuten RMS Titannic, kuuluisin
laivaonnettomuus.
Sen uhrimäärä voisi olla voinut olla pienempi, jos ei varustamon johtajat olisi pitäneet suurta määrää pelastusveneitä rumana asiana, muuten niin ylvään laivan profiilissa. Ja haitanneet matkustusmukavuutta luksuskansilla.
Tämän takia laivassa ei ollut
myöskään korkeampia vedenpitäviä laipioita - koska se olisi
vienyt tilaa maksavilta asiakkailta. (laivat jaetaan osiin, jotta
kelluvuutta vielä on vaikka yksi laipio täyttyisikin vedellä)
Vedestä ja Tukholmasta vielä. Tää kulunut kesä on ollut
myös Ruotsissa hyvin kuuma. Tukholmassa kehotetaan asukkaita
säästämään vettä. Syy: Mälaren-järvi - josta Tukholma
ottaa juomavetensä - on lämmennyt poikkeuksellisen paljon.
Paikallinen vesilaitos ei pysty viilentämään järven vettä
riittävästi, että se riittäisi kaupungille.
Vesipulaan joutuneet kaupungit saattavat siis olla yllättävän
lähellä. Kulunut kesä oli taas outo. Ensin oli kylmää ja
viileää. Sitten helteet alkoivat ja niitä tais olla aika monta
päivää peräkkäin, kun lämpötila oli yli +30c astetta.
Pälämäkin lämpesi niin paljon, ettei sieltä löytynyt
kylmää vettä edes kolmen metrin syvyydestä, kun sukeltelin.
Käytin järveä itseni viilentämiseen.
Myös veden pinta nousi
heinäkuun alussa kevättulva korkeuteen. Veden pinnassa oli
suuria siitepölylauttoja, joiden pinnasta laskevan auringon valo
heijastui smaragdinvihreäksi. Eli vähän kuten neon vihreä,
mutta vähän himmeämpi sävy. Järven pinta tippui kuukauden
aikana puoli metriä kuumuuden tähden. Vielä se järvi kai
selvisi, mutta tää oli eka vuosi - kun itse vähän jo aloin
olemaan huolissani järven tilasta. Ei luonto tälläisiä ilmoja
kestä.
Oli aika hiljainen heinäkuu, paljon lintuja ei kuullut.
Lokitkin tänä vuonna tulivat
myöhään ja sitten vain katosivat. Varmaan sen takia, kun loppukesästä niillä on
se sulkasato ja siksi ne ovat hakeutuneet piilopaikkoihin.
Atlantilla tällä hetkellä Hurrikaani Erin kulkee ennusteiden
mukaan samaa reittiä, mitä se Sandy teki jotain 10 vuotta
sitten kääntyen sitten suoraan kaupunkiin New York.
Tekeekö toi Erin tänä vuonna
samaten? Se tarttis vaan toisen matalapaineen, johon Erin
törmäisi ja sen suunta kääntyisi mantereelle. No kyllähän
se hurrikaani, tai sen jäänteen kyllä päätyy mantereelle.
Ennustemalli kertoo https://zoom.earth/ sivustolla, että se on sitten matkalla
Skandinaviaan.
Mutta tuorein ilmanpainekartta Forecan sivuilta https://www.foreca.fi/ilmanpaine näyttää, että siinä Islannin ja
Yhdysvaltain välissä ON yksi matalapaine olemassa.
Ensi viikot näyttävät, mitä
tapahtuu. Ja tuleeko sitten uusia hurrikaaneja. Planeetan yksi
puolisko näyttää tällä hetkellä olevan pelkkien
matalapaineiden vallassa. Pohjois-Amerikasta Australiaan ja
siitä Kiinaan, tuolta Alaskaan. Alaskasta vois piirtää suoran
viivan Afrikan kautta Brasiliaan. Pelkkiä matalapaineita.
Ei tarvetta kuitenkaan tehdä sensaatiouutista tuosta. Toi on
täysin normaalia.
Säistä puheen ollen.. Voisihan tuon sään vaikutukselle mennä
altistumaan. +17c ja vähän tuulta, aurinkoista.
Tämän merkinnän loppuun kaiketi pitäis kertoa, että oon
vähän huolissani ollut käsistäni. sormia ja vanhoja kulumia
on alkanut särkemään enimmässä määrin. Vielä
kirjoittaminen onnistuu, mutta toisinaan siitä tulee kädet
kipeeksi.
Tai ollut sellaista. Se on ollut
syynä, että nettipäiväkirjan merkintöjä ei ole tullut joka
päivä kirjoitettua. Uusinta tekstiä kyllä työstän, sen
verran mitä voi kirjoittaa. Onneksi siinä on jo melkein 5000
riviä raakatekstiä, niin sen muokkaaminen ei niin
kirjoittamista ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.