maanantai 18. elokuuta 2025

Historiallisia päättäjien virheitä

 


18.08.2025
Viimeisen kesäpäivän poiskulutusta

Oli pitkä kuuma kesä.. Ja viimein sisälämpö on pudonnut jopa +25.6c asteeseen.

Vielä pari astetta alemmas, niin ei tartte enää pitää leipiä jääkaapissa. Niillehän kuuma ei tee hyvää. "On elämä pullaa" Laulaa Ismo alanko kappaleessa "Pullaa" Ei ole aamukahvin kanssa nyt pullaa, vaan Vaasan leipoman taikaruis paahtoleipää. Vaasan..

Siitä saa hyvän aasinsillan Wasa-laivaan. Siis siihen tunnettuun Ruotsalaislaivaan, joka on surullisen kuuluisa siitä - että kun päättäjä tahtoi muuttaa laivan suunnitelmia. Sotalaivahan se oli 1600 luvun alussa.

Oikeastaan siitä on tänä vuonna 400 vuotta kulunut, kun sitä laivaa alettiin rakentamaan. Se kyllä olisi kellunut kauemmaksikin, kun 1300 metriä lähtösatamastaan - jos kuningas ei olisi määrännyt enemmän tykkejä yläkannelle saaden laivasta tasapainovammaisen. Lisäksi se oli liian kapea ja korkea.

Pieni tuulenpuuska kaatoi sen tuhansien Tukholmalaisten silmien edessä. Siitä tuli siis julkinen salaisuus. Laivan suunnittelijat eivät uskaltaneet puuttua kuninkaan tahtoon, vaikka tiesivät että laiva ei kyllä kestä pientäkään merenkäyntiä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Vasa_(laiva)

Laivaan voi tutustua Tukholmalaisessa museossa ja se on malliesimerkki siitä - kun päättäjille ei sanota vastaan, vaan he saavat tahtonsa läpi. Mutta ei toi ollut siis ainoa kerta, kun eräs brittiläinen sotalaiva HMS Captain (1870) upposi suunnitteluvirheen takia keskellä Atlanttia vieden mukanaan 500 miestä.

Laiva oli varustettu uudenlaisilla tykeillä ja matalalla profiililla. Laivaston komentaja piti sitä ratkaisua hyvänä, eikä kuunnellut asiantuntijoita. Wasa-laivan kohtalo oli tuolloin tiedossa. Siitä otettiin opiksi, ja seuraava Ruotsalainen sotalaiva olikin menestys. Tuolloin tehtiin päätös, että laivat tästä lähtien rakennetaan matematiikan ja insinööritaidon mukaan.

Päättäjien virheet. Olivat ne sitten kuninkaiden tai varustamoiden johtajien käskyistä johtuneita katastrofeja, niin niistä on sitten opittu läksy. Kuten RMS Titannic, kuuluisin laivaonnettomuus.

Sen uhrimäärä voisi olla voinut olla pienempi, jos ei varustamon johtajat olisi pitäneet suurta määrää pelastusveneitä rumana asiana, muuten niin ylvään laivan profiilissa. Ja haitanneet matkustusmukavuutta luksuskansilla.

Tämän takia laivassa ei ollut myöskään korkeampia vedenpitäviä laipioita - koska se olisi vienyt tilaa maksavilta asiakkailta. (laivat jaetaan osiin, jotta kelluvuutta vielä on vaikka yksi laipio täyttyisikin vedellä)

Vedestä ja Tukholmasta vielä. Tää kulunut kesä on ollut myös Ruotsissa hyvin kuuma. Tukholmassa kehotetaan asukkaita säästämään vettä. Syy: Mälaren-järvi - josta Tukholma ottaa juomavetensä - on lämmennyt poikkeuksellisen paljon. Paikallinen vesilaitos ei pysty viilentämään järven vettä riittävästi, että se riittäisi kaupungille.

Vesipulaan joutuneet kaupungit saattavat siis olla yllättävän lähellä. Kulunut kesä oli taas outo. Ensin oli kylmää ja viileää. Sitten helteet alkoivat ja niitä tais olla aika monta päivää peräkkäin, kun lämpötila oli yli +30c astetta. Pälämäkin lämpesi niin paljon, ettei sieltä löytynyt kylmää vettä edes kolmen metrin syvyydestä, kun sukeltelin. Käytin järveä itseni viilentämiseen.

Myös veden pinta nousi heinäkuun alussa kevättulva korkeuteen. Veden pinnassa oli suuria siitepölylauttoja, joiden pinnasta laskevan auringon valo heijastui smaragdinvihreäksi. Eli vähän kuten neon vihreä, mutta vähän himmeämpi sävy. Järven pinta tippui kuukauden aikana puoli metriä kuumuuden tähden. Vielä se järvi kai selvisi, mutta tää oli eka vuosi - kun itse vähän jo aloin olemaan huolissani järven tilasta. Ei luonto tälläisiä ilmoja kestä.

Oli aika hiljainen heinäkuu, paljon lintuja ei kuullut.

Lokitkin tänä vuonna tulivat myöhään ja sitten vain katosivat. Varmaan sen takia, kun loppukesästä niillä on se sulkasato ja siksi ne ovat hakeutuneet piilopaikkoihin.

Atlantilla tällä hetkellä Hurrikaani Erin kulkee ennusteiden mukaan samaa reittiä, mitä se Sandy teki jotain 10 vuotta sitten kääntyen sitten suoraan kaupunkiin New York.

Tekeekö toi Erin tänä vuonna samaten? Se tarttis vaan toisen matalapaineen, johon Erin törmäisi ja sen suunta kääntyisi mantereelle. No kyllähän se hurrikaani, tai sen jäänteen kyllä päätyy mantereelle. Ennustemalli kertoo https://zoom.earth/ sivustolla, että se on sitten matkalla Skandinaviaan.

Mutta tuorein ilmanpainekartta Forecan sivuilta
https://www.foreca.fi/ilmanpaine näyttää, että siinä Islannin ja Yhdysvaltain välissä ON yksi matalapaine olemassa.

Ensi viikot näyttävät, mitä tapahtuu. Ja tuleeko sitten uusia hurrikaaneja. Planeetan yksi puolisko näyttää tällä hetkellä olevan pelkkien matalapaineiden vallassa. Pohjois-Amerikasta Australiaan ja siitä Kiinaan, tuolta Alaskaan. Alaskasta vois piirtää suoran viivan Afrikan kautta Brasiliaan. Pelkkiä matalapaineita.

Ei tarvetta kuitenkaan tehdä sensaatiouutista tuosta. Toi on täysin normaalia.

Säistä puheen ollen.. Voisihan tuon sään vaikutukselle mennä altistumaan. +17c ja vähän tuulta, aurinkoista.

Tämän merkinnän loppuun kaiketi pitäis kertoa, että oon vähän huolissani ollut käsistäni. sormia ja vanhoja kulumia on alkanut särkemään enimmässä määrin. Vielä kirjoittaminen onnistuu, mutta toisinaan siitä tulee kädet kipeeksi.

Tai ollut sellaista. Se on ollut syynä, että nettipäiväkirjan merkintöjä ei ole tullut joka päivä kirjoitettua. Uusinta tekstiä kyllä työstän, sen verran mitä voi kirjoittaa. Onneksi siinä on jo melkein 5000 riviä raakatekstiä, niin sen muokkaaminen ei niin kirjoittamista ole.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.