maanantai 5. marraskuuta 2007

Maanantainna

 05.11.2007
Maanantainna

Tilastokeskuksen julkaiseman tilaston mukaan, itsemurhaan päätyi viime vuonna 1064 ihmistä. Miten niin "päätyi", kun jos kerrottaisiin 1064 ihmisen kuolinsyyksi mitä muuta tahansa, niin ei käytettisiin tuota sanaa. Päätyi. Eli kyseessä on päätös. Niinhän se on. Tiedän kyllä miltä tuntuu, kun ainoa asia mitä tahtoo - on kuolla. Nuoruuden masennuskauteni teki minusta vahvemman ihmisen?

Kai se niin on. Monesti tässäkin kirjassani olen tätäkin asiaa pohtinut monen muun asian ohella. Se oli silloin, kauan sitten vuonna 1993 - 1996.. .. 2002 .. 2005. Niin, siihen tuli monta vuosilukua koska se olisi valetta sanoa, että juuri vuonna 1996 kaikki oli selvää ja elämä hymyili yms. mutta vasta vuoden 2003 paikkeilla se oli mennyttä, siis olin päässyt eroon niistä asioista. Joo.. minä? Nyt hyvin voiva mieshenkilö, työelämässä mukana oleva - olin tuolloin aika sekaisin. Kaikesta voi kuitenkin tulla ajan kanssa parempaa. Siihen pitää kai kaikkien uskoa.

Syksy taitaa kääntyä lopullisesti talveksi tänään illalla, sadetutkasta näkyy että lumisadetta on tulossa. Tänään.. päiväni, osa 11287, alkoi neljän aikaan saalistaessani herätyskelloa. Aamukuuteen töihin. Aamulla oli tosi hieno sumu, ensimmäisen kunnon pakkasyön jälkeen. Lämpötilat oli siinä -8c asteen paikkeilla.

Teknologiamme on hienoa, meillä on matkapuhelimet, joilla voi kuvata videoita, pelata pelejä, soittaa ja lähettää teksti- että multimediaviestejä ja selata internettiä. Niissä on myös mp3-soittimet - ominaisuus mitä arvostan tossa Nokiassani. Nokiat... skeidoja vehkeitä muuten. Aamulla tuli mieleeni, kun tapanani on kuunella musaa kännykästä handsfree-stereo kuullokkeiden kautta, siten että on lento-profiili aktiivisena. Eli suomeksi.. kaikki radioyhteydet ovat katkaistut - eli kännykkä näkyy verkolle kuten ei olisi päällä. Eli mukavuuden halu aiheuttaa sen, ettei mua välttämättä kännykällä saa kiinni. Kas, en toivo puheluiden keskeyttävän musiikkia. Ja kun ottaa lennon päälle, niin eipä laite pätki musaa edes viestin merkkiäänellä.

Monikohan käyttää kännykkäänsä samaten? Että kun tahtoo kyllä käyttää sen vehkeen toimintoja - muttei saada viestejä tai puheluita - niin kytkee lennon päälle. Sori vaan, teen niin vastakin.

Minä avasin tänään kaupan painamalla nappia, joka avaa kaikkien kylmälaitteiden suojapeitteet. Työni? No kyllä mä siitä pidän. Jaksankin tehdä sitä. Tuoreus, laatu - oikea hinta.

Tämä syksy, no mä olen joka syksy saanut jonkinasteisen syysmasennuksen päälle. En valita siitä, että toisinaan musta tuntuu etten olisi missään kuten kotonani. Paitsi silloin kun olen yksin matkalla pitkänlinjan kulkuneuvolla. Oli se sitten bussi tai juna. Tämän vuotinen syysmasennus alkoi pikkuhiljaa. Ja sitten se lähti täysillä päälle yhtenä aamuna kun heräsin pitkästä aikaa jalkakramppiin, jonka onneksi sain nopeasti pois. Mutta lihasta särki koko päivän, mikä jotenkin sai sen masennuksen aikaan.

Se ja muutaman julkaisukelvoton asia.. ehkä sitä masista on vieläkin - mutta se on kuten taustalla. Marraskuu.

Tätä nettipäiväkirjaahan olen toimittanut aina vuodesta 2002 asti. Siis on mahdollista heittää tähän kirjan sisäisiä linkkejä menneisyyteen. Onhan se kai jotain palvelua lukijoilleni - kas kun heitin tämän kirjani sille blogilistallekin..

Tiedän - tekstitulvasta ei hevillä löydä luettavaa, mutta Muistot-sivu on hyvä apu löytää luettavia palasia tästä kirjasta.

Menneet marraskuut syysmasiksineen:

29.11.2002 - Turpaanlöynti elämältä
26.11.2003 - Nettipäiväkirjaa
29.11.2004i - Synkintä pitkään aikaan.

30.11.2004 - Tähän oli hyvä lopettaa.
16.11.2005 - Se löytyy kyllä netistä.. syvällinen itseterapia.

joo.. mä oon mä. Eikä mulla ole mitään salattavaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.