keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

Koodauksesta ja tilannepäivitystä. uuttakin tulossa

 24.06.2026
Kesäpäivän tasaus unohtunut




Pari päivää sitten ollut kesäpäiväntasaus pääsi unohtumaan. Tosin sää ei ollut suosiollinen, kylmä ja tuulinen. No ns. "kylmä" on suhteellinen käsite näin kesällä. kädet olivat eiliseen saakka kipeänä kun juhannuksena innostuin soutelemaan. Kun se on, että tee ensin pieni lenkki kerran päivässä ja siitä totuta kätesi liikuntaan. Kyllähän sitä liikkuu, mutta soutuliikettä ei oikein mistään muualta saa - kun veneessä. 

Nää juhannuksen jälkeiset välipäivät olen aatellut käyttää kirjani koodausuudistukseen. Myös taannoisen livejournal blogini Zimcam WebLOG merkintöjä olen lisännyt varmuuskopiosta kirjaani. Olihan niitä jo laitettu, mutta nyt aattelin purkaa sen varmuuskopion ja laittaa ne kaikki sen blogin merkinnät osaksi kirjaani. Jälleen.. Eli tämä nettipäiväkirja syntyi kauan ennen blogi-ilmiötä ja siksi sen nimi on Nettipäiväkirja, Ei blogi. 

Mutta toi Zimcam Weblog ja livejuornal.. En ollutkaan muistanut sitä, vasta kun tässä koodausuudistuksessa ehdin vuoteen 2009 saakka - jossa niitä oli koostettuna sivuksi, siis sen blogin merkintöjä. Se oli se sivujuoni tässä nettipäiväkirjassa vuosina 2007 - 2013 JA se meinasi tappaakin tämän nettipäiväkirjani. Mutta se selvisi siitä ja yhä toimitan.

Tässä sitten siis olen purkanut sitä varmuuskopiota ja lisännyt tähän nettipäiväkirjaani sen merkintöjä niiden oikeisiin julkaisupäiviin. Niitä löytyy siis (tulee löytymään) vuosien 2007 - 2015 merkintäsivuilta tässä kirjassa. 

Vaan nämä merkinnät ovat tietty harventuneet tuon koodausuudistuksen takia. Se kun vie aikaa. Vaan.. Viimein! Mä pääsin lokakuuhun 2008 asti ja se kuukausi kun oli se eka, kun alkoi hautajaisten sarja. Pappa kuoli. Äidinisä siis. Isänisä menehtyi jo 1970 luvun lopussa. Ehti kyllä näkemään mut. 

Vaan sen sivun ulkoasu.. sillä oli historiallista arvoa. Mutta mä onnistuin säilyttämään sen, vain pikkumuutoksia piti tehdä ja nekin olivat enemmänkin että lisäsin poimintalinkkejä. 

Vaan nyt olen siis siinä koodausuudistuksessa vuodessa 2008 ja siitä taaksepäin joko on helppoja uudistaa ne tiedostot tai sitten vaikeita. Joskus kun poistin turhat font tagit joita se front page Express (joka on vieläkin kyllä mukana tämän kirjan toimittamisessa, mutta siitä myöhemmin) tekee aika paljon muotoilukoodia. Jonka siis aikoinaan siistin vain sitä varten, että tiedostonkoko pienenisi. Se teko vissiin alkaa palkitsemaan nyt. Että ne ovat nopeita muuttaa html5 koodi sapluunoilla. Eli valmiina koodi-elementeillä, joista vaan juoksevat tiedot muuttaa.

Ja sitten kun koodausuudistus on valmis, niin mun pitää vielä tutkia ankkurit kuntoon - eli viittaukset vanhoihin merkintöihin ja sitten homma olisi valmis. 

Olisin modermisoinnut koko 26 vuotta täyttävän nettipäiväkirjani. JA se tulee tapahtumaan. On aika jännä kyllä tehdä uusia poimintoja niinkin vanhoista merkinnöistä kun esim vuonna 2008 kirjoitetuista. Siis jos olen ennustanut jotain, mikä sittemmin on käynyt toteen - ettei siinä olisi "mitäs mä sanoin" -fiilistä mukana vaan se olisi kuten kirjoitettu tuolloin.

Mutta tämän työn jäljiltä ainakin olen oppinut hyvin paljon uutta koodaamisesta. 

Niin mä taisin luvata palata siihen Front Page Expressiin - joka siis on mulla vielä käytössä tuon winen kautta. Eli tämän raakatekstin kirjoitan tekstieditori Plumassa , sitten siitä se kopion front pageen ja liitän siinä sen kuvat. Mutta en muuta tee, sitten tallennan ja säädän loppuun Kwritellä. Eli koodieditorissa. Kopioin siitä sen varsinaiseen nettipäiväkirjatiedostoon niin koodaus on kunnossa.

Kyllä mä osaan ne img tagit (kuvatagit) muttei niitä aina tartte näppäillä ja homma on nopeampaa näin. Joten tämän koodausuudistuksen myötä nettipäiväkirjani myös kasvaa sisällöltään samalla kun ulkoasu paranee ja koodaus uudistuu koska hiton nettimaailma sitä teknisesti tahtoo.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.