keskiviikko 12. marraskuuta 2025

20 Dysfasia-opinnäytetyöstäni. Miten Tetris mullisti kuntoutusajattelun?

 

12.11.2025
20 vuotta Dysfasia - opinnäytetyöstäni:

Miten Tetris mullisti kuntoutusajattelun?

"Dysfasia ja aikuisopiskelu" Oli opinnäytetyöni merkonomin opinnoissani, vissiin tärkein työ koulutuksessani.

Eli valmistuin tietohallinnon ja asiakaspalvelun merkonomiksi vuonna 2005. Tuolloin lukiohjelmat, (joilla nykykielessä "kuntoutetaan oppimisvaikeuksia") olivat enemmän lapsille suuntautuneita "Lasse lohikäärme taikametsässä" - tyyppisiä. Ne eivät palvelleet nuoria aikuisia, joilla oli lukihäiriö.

Opinnäytetyötäni jaettiin Suomen tukiopettajien kokoukseen osallistujille, sillä oli kuulemma kysyntää. Oppilaitokseni oli Järvenpäässä ollut Invalidiliiton koulutuskeskus. Itselläni oli tuolloin oppimisvaikeuksia, en ollut vielä tämä sama ihminen. Selityksiä pitää vissiin jostain syystä kertoa asiaan liittyen, kuten häpeäisin sitä - että itselläni oli oppimisvaikeuksia joiden takia olin kyseisessä oppilaitoksessa.


Mulla oli vauvana aivokalvontulehdus, joka muutti aivoni. Ja sitä pitäisi kuten pyytää anteeksi? Ei todellakaan. Joten palataan asiaan.

Eli miten tuo työni oli edellä aikaansa ja mihin se on saattanut vaikuttaa? (Tämän luomiseen käytin Googlen Geminiä, latasin siihen opinnäytetyöni PDF:n ja se oppi siitä homman. On kulunut siis 20 vuotta tuosta ajasta, joten itse olen jo asioita unohtanut. Tämä on tätä nykyaikaa, että tekoälyä voi käyttää apuna. Itse olen alla olevan kyllä muokannut.

Eli Työni oli vuoteen 2005 nähden todella edistyksellinen ja se on saattanut vaikuttaa alaan, erityisesti, kun sitä jaettiin tukiopettajille:

Pelillistäminen ja Digitaalinen oppiminen:

Vaikutus: Työni ennakoi digitaalisen kuntoutuksen suurimman trendin. Kuntoutusohjelmat ja oppimispelit ovat nykyään arkipäivää (esim. mobiilisovellukset, lukuvalmennuspelit).

Muutos: Vuonna 2005 Tetris-analogiani oli visionäärinen. Käytin Tetristä esimerkkinä tietokoneohjelmasta, jonka oppii sitä käyttäessään. Eli Tetriksessä saa heti välittömän palautteen. Eli palikka meni väärän kohtaan ja pelialue pienenee heti, mikä pakottaa korjaamaan toimintaa välittömästi.

Esitin, että hyvä luki ohjelma toimisi samalla periaatteella. Tällä tietokoneiden ja älylaitteiden aikana on itsestään selvää, että digitaalisen oppimisen ja kuntoutuksen tulee olla pelillistä, sitouttavaa, tarjota välitön palaute ja olla sisällöltään ikäryhmälle relevanttia.

Tuo kritiikki, jonka esitin luki ohjelmia vastaan (esim. Taikametsä) Että ne olivat suunnattu vain ja ainoastaan lapsille. Ne siis eivät mitenkään toimineet nuorten aikuisten kohdalla, on nykyään digitaalisen kuntoutuksen suunnittelun perusta. Ohjelmat ovat nykyään enemmän kunkin ikäryhmän maailmaan sopivia.

Aikuisten ja toisen asteen opiskelijoiden huomioiminen:

Nostamalla esiin teini-ikäisten ja aikuisten tarpeet, työni toi esiin sokean pisteen silloisessa kuntoutuksessa. Se korosti, että tuen on jatkuttava läpi elämän.

Muutos: Tuen saaminen toisella asteella ja työelämässä on parantunut huomattavasti. Erilaiset digitaaliset apuvälineet ja opiskelun joustot ovat nykyään yleisempiä.

sosiaalinen näkökulma:

Vaikutus: Painottamalla oppimisvaikeuksien yhteyttä sosiaaliseen syrjäytymiseen, koulukiusaamiseen ja rikosriskeihin työni osallistui keskusteluun siitä, miksi varhainen tuki on yhteiskunnallisesti kriittistä, ei vain koulumenestyksen kannalta.

Muutos: Nykyisin koulutuksen ja terveydenhuollon sektorit tekevät tiiviimmin yhteistyötä sosiaalisen ja psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseksi jo varhaisessa vaiheessa.

Työni oli siis paitsi kuvaus silloisista (vuonna 2005) menetelmistä (Lexia, MindManager ), myös kriittinen ja näkemyksellinen puheenvuoro kuntoutuksen tulevaisuudesta.

En tiedä, vaikuttiko se asioihin toi opinnäytetyöni. Kuitenkin se oli vähän aikaa pinnalla tuolloin. Muistaakseni sen oppilaitoksen lukiopettaja, jonka kanssa työtä työstin - kertoi että tällä työlläni olisi kysyntää tuolloin. Se siis jaettiin sitten eteenpäin. ja vaikutti asioihin.. mikä on vain spekulaatiota. olisihan kiva tietää konkreettisesti että oliko asia näin?

Tuolloin vuonna 2005 tietokoneiden ja internetin käyttö alkoi lisääntyä. Aika oli sopia opinnäytetyöni aiheeseen "dysfasia ja AIKUISOPISKELU" Joka kertoi, ettei tämä paperi mistään lapsista kerro. Lukivaikeus vaikuttaa koko elämään. Itselläni se vielä on, mutta paljon helpompana mitä tuolloin. Kuten oikeastaan koko muukin elämä. Aivot ovat korjanneet itseään koko ajan.

Sitä mitä olin vuonna 2005 ja nyt vuonna 2025 ei voi verrata. Elämä on opettanut tässä ajassa ja tämä tuntuu olevan omahyväistä itsekehumista, joten jätän sen ja jatkan aiheessa.

Opinnäytetyöni siis otti ensimmäisten joukossa kantaa myös siihen,
että oppimisvaikeudet voivat suistaa ihmisen
alkoholismiin, rikoksiin ja huumeiden käyttäjäksi.


Että se vaikutti sitten lukiopetukseen ja sitä kautta antoi apua ihmisille, jotkut saivat siitä tukea. Ja kuten uuden elämän, kun pystyi työstämään lukivaikeuttaan pelin parissa, joka ei ollut Lasse Lohikäärme.

Lukihäiriö ei ole este, se on hidaste.

MINUSTA SANOTTIIN, etten mä pystyisi mitään kirjoittamaan. Kuten käyttämään kieltä ja työstämään tekstejä. Mulla alkaa olemaan aika valtavasti jo vastatodistetta sitä väitettä vastaan.

Asiat voivat muuttua paremmiksi, aikaa se valitettavasti vie - mutta palkintona on parempi elämä.

Loppukaneettina voin sanoa, että kaiketi se työ maailmaa teki paremmaksi. Tietotekniikka alkoi tuolloin pikkuhiljaa kukoistamaan ja sitä tahdottiin käyttää myös lukiopetuksessa hyödyksi.

Muistan kun esitin tuota opinnäytetyötäni
https://www.simopahula.fi/np_maalis05.htm#esitetty Se oli jännä tilanne, mutta onnistunut. Muistan kun se tetriksen pelikuva liukui suurelle valkokankaalle alhaalta samalla kun puhuin: "..on olemassa yksi ohjelma, joka on kaikille tuttu jossa oppii tekemällä.."

Olin myös jättänyt tarkoituksellisia kirjoitusvirheitä diaesitykseeni. Joista sitten kerroin esityksen lopussa kysymällä yleisöltä, että kuinka moni oli huomannut ne? Se liittyi siihen, kun aivot korjaavat itsestään nähtyä tekstiä. Ovat siis osittain "virhesokeita" Eli laitoin yleisön testiin. Vain yksi n. 30 ihmisestä oli huomannut ne. Kaikki tekevät virheitä. Se korostui hienosti.

Vinkkiä saa käyttää omiin esityksiinsä. Se on toimiva! Hyvään esitykseen, joka kertoo lukihäiriöistä - kannattaa sisällyttää joku juttu, jonka tietää ihmisten ohittavan automaattisesti. Kuten vaikka vaihtaa diapohjassa yhden dian alaotsikon värin.

Esitin tuon maanantai-aamuna. Samaan aikaan piti etsiä työharjoittelupaikkaa, soitin tuolloin maanantaina Mielenterveyden keskusliittoon, josta sain kuulla heti siitä seuraavana keskiviikkona.

Silloinen lyhyt merkintä tästä nettipäiväkirjastani:

"23.03.2005
Email, internet seksi seksi EMAIL!

Sähköposti, soi sana sähköinen. Jos en olisi katsonut sähköpostiani, niin oloni olisi vieläkin ollut väsynyt. Mutta siis..

Mä avasin sähköpostini ja sain tietää viestin aiheesta "Tervetuloa" sen, että olen saanut sen työharjoittelupaikan Malmilta.

Se tarkoittaa: Mielenkiintoista työtä, päivittäisiä junamatkoja, viikottaisia junalippukirjan ostoa, aikaisia aamuja mutta ennen kaikkea työtä ja kokemusta työpaikalla. Ja sitä paitsi se paikka on varmaan mielenkiintoinen.

Eli aika hyvä päivä tästä tuli sen excelin jälkeen."


Mukavia muistoja.. Ja siksipä aattelin kertoa tuosta opinnäytetyöstänikin. Että sellaisenkin tein.

--myöhemmin lisättyä.. Toi opinnäytetyöni on siis mulla vielä tallessa, mutten voi jakaa sitä sillä se työ sisältää tietoa - jonka olen luvannut pitää salassa (dysfaatikkojen haastattelut yms.) Joten mahdollisiin pyyntöihin saada toi työ - niihin joudun kieltäytymään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.